SND:s årsberättelse för 2023 – ännu ett aktivt år för SND

Publicerad: 2024-03-26

Mockup på SND:s årsberättelse 2023

Det har varit ännu ett aktivt år för SND. Vi har sett en ökad trend av både publicering av och efterfrågan på forskningsdata. I årsberättelsen för 2023 kan du bland annat läsa om SND:s satsningar, projekt och samarbeten för att möta denna trend, både på nationell och internationell nivå.

Ett skifte i SND:s ledarskap

Under året har SND genomgått flera förändringar på ledningsnivå. Efter åtta år som föreståndare avslutade Max Petzold sitt uppdrag för att bli vicerektor vid Göteborgs universitet. Under hösten utsågs Eva Stensköld till ny föreståndare. Eva har tidigare varit bland annat forskningssekreterare vid Vetenskapsrådets infrastrukturenhet och är sedan länge bekant med SND:s uppdrag och verksamhet. Även en ny styrgrupp tillträdde under 2023.

Strukturförändringar i SND:s katalog

Under året har omfattande förändringar skett i SND:s forskningsdatakatalog och publiceringsverktyget DORIS. Förändringarna har medfört att användarupplevelsen har förbättrats och att det både blivit enklare att hitta och dela data via SND. Förändringarna innebär även att katalogen är bättre anpassad till globala standarder, vilket gör svenska forskningsdata mer tillgängliga internationellt.

Fyra flagskeppsprojekt

Under året har fyra flaggskeppsprojekt drivits av SND:s konsortiemedlemmar. Syftet med dessa projekt är att införa och förbättra rutiner, kunskap och teknik inom forskningsdataförvaltning så att andra lärosäten kan dra nytta av resultaten.

Ny nationell portal för svenska forskningsdata – researchdata.se

Researchdata.se är ett samverkansprojekt för att skapa en ny nationell plattform med syfte att underlätta för forskare att hitta, dela och återanvända data. Under våren 2023 utformades en projektplan som antogs av SND:s styrgrupp och SND och projektets samarbetsorganisationer är nu i full gång med arbetet.

Arbetet med researchdata.se resulterar bland annat i att innehållet under ”Hantera data” flyttas från SND:s webbsida till den nya plattformen för forskare. SND utnyttjar denna möjlighet till att renodla innehållet på vår webb.

RDA firade tio år

Research Data Alliance höll sin jubileumskonferens i mars när organisationen firade tio år. SND och Chalmers tekniska högskola organiserade konferensen med temat ”A Decade in Data: Celebrating 10 Years of the Research Data Alliance”. Konferensen lockade 500 deltagare som medverkade i seminarier och diskuterade framtidens öppna datalandskap.

Allt detta och mycket mer finns att läsa i SND:s årsberättelse för 2023